خانه / مطالب آموزشی / کارگاه هوش تجاری

کارگاه هوش تجاری

زمان مطالعه: 4 دقیقه

کارگاه هوش تجاری در دو سطح مقدماتی و پیشرفته به طرح مباحثی آکادمیک و عملی در خصوص مبانی، مفاهیم، طراحی و استقرار سامانه‌های هوش تجاری می‌پردازد.

هوش تجاری چیست؟
شرح سوابق مدرّس کارگاه
مشاهده نظرات شرکت کنندگان دوره های پیشین (دوره ITIL)
برنامه دوره های آموزشی (شامل هزینه‌، زمان و برنامه برگزاری دوره‌ها)

کارگاه اول (مقدماتی): آشنایی با مبانی و مفاهیم هوش تجاری، انباره داده و داده کاوی
این کارگاه برای عزیزانی پیشنهاد میشود که با موضوعات فنی مربوط به بانکهای اطلاعاتی و تولید سامانه های اطلاعاتی آشنایی داشته و علاقمند به طراحی و تولید سامانه های هوش تجاری هستند. سرفصلهای این کارگاه به قرار زیر طراحی گردیده است:
• مقدمه‌ای بر کاربردهای هوش تجاری
• مفاهیم مقدماتی انباره داده ها
• طراحی و ساخت انباره داده ها
• بررسی موردی یک نمونه انباره داده
• مفاهیم مقدماتی داده کاوی
• کاربردهای داده کاوی در شناخت الگوهای اطلاعاتی
• معرفی و تشریح کاربرد آلگوریتم‌های پرکاربرد داده کاوی
• بررسی موردی یک نمونه پروژه داده کاوی
• مقدمه ای بر کاربرد انباره داده و داده کاوی در مدیریت تصمیم

کارگاه دوم (پیشرفته): طراحی و استقرار سامانه های هوش تجاری
این کارگاه که با عنوان Business Intelligence Design and Implementation معرفی گردیده است، برای مدیران پروژه سامانه های هوش تجاری و یا عزیزانی که کمتر به موضوعات فنی حوزه هوش تجاری علاقمند هستند طراحی شده و تاکید آن روی موضوعات مدیریت تصمیم، طراحی و استقرار سامانه‌های هوش تجاری و کاربرد آن در ارتقاء‌ سطح حاکمیتی هوشمندی در کسب و کار میباشد. سرفصلهای این کارگاه به قرار زیر در نظر گرفته شده است:
• مقدمه‌ای بر مدیریت تصمیم و حاکمیت هوشمندی در کسب و کار
• مرور مفاهیم هوش تجاری یا Business Intelligence
• مقدمه‌ مختصری بر معماری و کاربردهای انباره داده ها (Data warehouse)
• مقدمه‌ مختصری بر داده کاوی و کاربردهای آن (Data mining)
• طراحی سامانه های هوش تجاری
• استقرار سامانه های هوش تجاری
• بررسی ارزیابی آمادگی سازمان برای سامانه هوش تجاری
• بررسی برخی دلائل موفقیت و شکست پروژه های هوش تجاری
• بررسی موردی طراحی و استقرار سامانه هوش تجاری در یک کسب و کار نمونه

کارگاه سوم (workshop): بررسی موردی یک سناریوی هوش تجاری در شرائط واقعی
در این کارگاه که با عنوان Business intelligence case study workshop معرفی می‌گردد، شرکت‌کنندگان در شرائط واقعی و به مدت ۸ ساعت (در یک روز)، کسب‌و‌کار معرفی شده در کلاس را در نظر گرفته و با توجه به داده‌هایی که در اختیار ایشان قرارمی‌گیرد، برای پاسخ به مسائل مطرح در آن کسب‌و‌کار از تکنیک‌های هوش‌تجاری که در کارگاه‌های اول و دوم تدریس‌شده بهره‌می‌گیرند. در مواردی، برای درک بهتر تکنیک‌های داده‌کاوی و انباره‌داده‌ها، این کارگاه به صورت مجزا برای کسانی که فقط دوره اول را گذرانده‌اند نیز طراحی و اجرامی‌گردد. از جمله فعّالیت‌های این کارگاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
• معرفی کسب‌وکار مورد نظر و آشنایی با فضای داخلی و پیرامونی آن
• طرح مسائل کسب‌و‌کار و تحلیل مسائل بر اساس داده‌های منتخب (که از سوی کارگاه در اختیار دانشجویان قرارمی‌گیرد)
• تحلیل مسائل، انتخاب، حل مسئله و ارزیابی نتایج راه‌حل ارائه شده در بهبود وضعیت کسب‌وکار
مرور دروس پیشین توسط دانشجویان می‌تواند این کارگاه را به یک تجربه عملی در به‌کارگیری هوش تجاری در دنیای واقعی تبدیل نماید.

سمینار آشنایی با هوش‌تجاری، مفاهیم و کاربردها:
این سمینار که با عنوان Business Intelligence Introduction معرفی گردیده است، برای مدیران پروژه سامانه های هوش تجاری و یا عزیزانی که کمتر به موضوعات فنی حوزه هوش تجاری علاقمند هستند طراحی شده و تاکید آن روی موضوعاتی مثل آشنایی با مدیریت تصمیم، طراحی و استقرار سامانه‌های هوش تجاری و آشنایی مقدماتی با برخی آلگوریتم‌های داده‌کاوی و کاربرد آن در ارتقاء‌ سطح حاکمیتی هوشمندی در کسب و کار است. سرفصلهای این سمینار به قرار زیر در نظر گرفته شده است:
• مقدمه‌ای بر مدیریت تصمیم و حاکمیت هوشمندی در کسب و کار
• خلاصه‌ای از مفاهیم مطرح در هوش تجاری یا Business Intelligence
• مفاهیم مدیریت تصمیم و سامانه‌های تصمیم‌یار
• مروری بر معماری و کاربردهای انباره داده‌ها (Data warehouse)
• مقدمه‌ای بر داده کاوی، آلگوریتم‌های پرکاربرد و کاربردهای آن (Data mining)
• نکاتی در طراحی و استقرار سامانه‌های هوش تجاری
• بررسی برخی دلائل موفقیت و شکست پروژه‌های هوش تجاری
این سمینار معمولا به مدت ۸ ساعت برگزار می‌شود.

توضیح: این ویدئو از یک گفتگوی زنده روی instagram بین من و دوستان عزیزم برداشت شده است.

توضیحات تکمیلی
شرکت‌کنندگان با حضور در این کارگاه‌ها و تمرین عملی مبتنی بر دانش و تجارب موجود در این حوزه، قادر خواهند بود پروژه‌های هوشمندسازی کسب‌وکار را در مجموعه خود، مبتنی بر الگوها و ابزارهای علمی و به‌صورتی مؤثر و مقرون به صرفه طرح و هدایت نمایند.
ظرفیت هریک از دوره ها معمولا حداکثر ۱۶ نفر در نظر گرفته شده که طبیعتا اولویت با کسانی است که زودتر ثبت‌نام کنند. لازم است هریک از شرکت کنندگان یک دستگاه Laptop و سیستم عامل Windows برای انجام تمرینات عملی کارگاه به همراه داشته باشند. داده‌ها، شرح case، فرمها، نرم‌افزارهای پایه و دیگر نیازمندیها در خلال پیشرفت کارگاه در اختیار عزیزان قرارخواهد گرفت.
خلاصه سوابق مدرّس دوره از اینجا قابل مشاهده است.
برای ثبت‌نام در دوره و هماهنگی ‌بیشتر می‌توانید به یکی از روش‌های زیر اقدام فرمایید:
ثبت نام از طریق صفحه “ثبت نام
ارسال عبارت BI به شماره ۱۰۰۰۰۳۰۳۱
تماس با مسئول آموزش از طریق شماره تلفن‌های ۶۶۴۶۵۴۲۲-۰۲۱
دوستان می‌توانند برای معرفی دوره به دیگر علاقمندان، لینک این مطلبرا به اشتراک بگذارند که باعث مزید امتنان من خواهد بود.

مشاهده مطالب مندرج در دسته‌بندی هوش تجاری



درباره ی علیرضا صائبی

AI Consultant | Data Scientist | NLP Expert | SNA Expert مشاور هوشمندسازی کسب‌وکار، فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و علوم داده.

همچنین ببینید

دانا پشتیبان هوشمند

زمان مطالعه: 2 دقیقه دانا پشتیبان هوشمند کاربران است که به صورتی یکپارچه و تمام‌وقت آماده کمک به کاربران ...

۲ دیدگاه

  1. دانانیوز عزیز، از اطلاع‌رسانی شما متشکرم.